به گزارش ایسنا، نیره پوده، دبیر این مسابقه اهداف این مسابقه را شامل؛ ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان، تشویق دانشآموزان با استفاده از قوه خلاقیت و استفاده از ایدههاینو و طرحهای جدید، ایجاد زمینهای برای ارایه طرحهای نو و خلاقانه در زمینه ساخت اسباببازی، آشنایی با چگونگی انجام یک کار گروهی و ارتقای سطح اسباببازیهای تولید داخل با توجه به نیاز روز جامعه برشمرد.
وی دستهبندی اسباببازیها را در گروههای حرکتی، مهارتی (ورزشی)، آموزشی و کمک آموزشی، فکری، فرهنگی، کمک درمانی، مدلسازی از مصنوعات بشری، رباتیک و اسباببازیهای کنترلی عنوان کرد و افزود: امروزه با توجه به گسترش ارتباطات و صنعتی شدن زندگی جای خالی بازیها و اسباببازیهای خلاقانه و مبتکرانه به خوبی حس میشود و این امر میتواند وابسته به این باشد که اسباببازیهای دستی چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کاربردی کمتر متناسب با نیاز روز پیشرفت کردهاند و هم چنان با الگوهای تکراری گذشته تولید میشوند.
وی افزود: متأسفانه در کشور ما نیز به این مقوله توجه چندانی نمیشود و کودکان از ابتدا با اسباببازیهای خارجی انس می گیرند و در همین راستا استفاده از طرحهای نو و مبتکرانه دانشآموزان ایرانی میتواند راهنمای خوبی برای طراحی یک اسباببازی مفید و هوشمندانه باشد و از آن جا که بازیهای مرسوم در هر کشور به گونهای بیانگر فرهنگ آن کشور نیز میباشد، باید در این زمینه برنامهریزی لازم صورت پذیرد تا اسباببازیها متناسب با ویژگیهای فرهنگی آن کشور طراحی و تولید شوند.
پوده در خاتمه از دانش آموزان علاقمند به شرکت در مسابقه دعوت کرد حداکثر تا بیستم تیر ماه سال جاری از طریق پایگاه ارتباط با دانش آموزان دانشگاه صنعتی شریف به نشانی students.sharif.ir و یا sutstudents.ir برای ثبتنام خود اقدام نمایند.